Yhteystiedot

Esko Repo
Sakarintie 5
58500 Punkaharju
040 583 0631
esko.repo(ät)kd.fi

Uutiset

2.6.2010
Piirihallituksen kannanotto
Lue lisää » 24.5.2010
Yrittäjyysohjelma
Lue lisää » 29.8.2009
Teuvo V. Riikonen KD:n ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi
Lue lisää »

Päivän sää
Päivän sää
Powered by LookUp.fi

kunnalisvaaliehdokkaat_08_017.jpgTervetuloa Esko Revon kotisivuille!

Olen 63 vuotias Punkaharjun seurakunnan nuorisotyönohjaajan virasta keväällä 2007 täysin palvelleena eläkkeelle jäänyt perheenisä. Vaimoni Irenen kanssa meillä on neljä aikuista lasta ja kuusi lastenlasta. Perheemme harrastuksiin, minua lukuunottamatta on vahvasti kuulunut musiikki. Omiin harrastuksiin ovat yhteiset asiat kuuluneet 1970-luvun alusta saakka. Punkaharjun kunnassa olen erilaisissa luottamustehtävissä nyt kymmenettä valtuustokautta. Olen tullut kutsutuksi Kristillisdemokraattien Etelä-Savon piirin ja Punkaharjun osaston puheenjohtajaksi. Tehtäväkseni puolueessa on uskottu myös puoluehallituksen jäsenyys. Muita mielenkiinon kohteita on mm. sukuseura, olen Repo-sukuisten seuran puheenjohtaja, käsillä tekeminen ja lapin matkailu.

Motto: En ajattele olevani aina oikeassa. Tiedän hyvin sen, että jokaisessa asiassa on ainakin kaksi puolta, useimmissa niitä on lukuisia. "Ei ole olemassa niin suurta HYVÄÄ, ettei siinä olisi jotain pahaa, eikä niin suurta PAHAA, etteikö siinä olisi jotain hyvää".

 

HUOM!

Jos tekstiä ei näy, siirry sivulla alemmas.

 



 

 

Kiitos Vasemmistoliitto!

Keskiviikko 18.8.2010 klo 9:38 - Esko Repo

Oli todella mukava huomata uutisista, että Vasemmstoliitto on seurannut myös KD:n tekemiä aloitteita. Vuosi sitten puolueemme puoluekokouksessa hyväksyttiin aloite, joka koski pienyrittäjien ja erityisesti heidän perheenjäsentensä työttömyysturvaa ja sen parantamista. Nyt Vasemmistoliitto esittää saman asian omanaan, tulevien eduskuntavaalien yhtenä vaaliteemana. Kiitos, että ehdotuksemme etenee!

Ei kommentteja.

Käsittämätöntä!

Maanantai 16.8.2010 klo 23:23 - Esko Repo

Tuntuu kurjalta ja suorastaan typerältä, että "joudun" yhä uudelleen kirjoittamaan median käsittämättömästä uutisoinnista. On ollut suorastaan raivostuttavaa lukea ja seurata tämän päivän uutisia lauantaina sattuneesta murheellisesta onnettomuudesta Joensuun Enossa. Uutisissa on vain syyllistetty onettomuuden sitä osapuolta, joka ei ole voinut vaikuttaa tapahtumaan mitenkään. Ei rekan kuljettajalla ollut mitään mahdollisuutta, kuten eräs poliisi minulle asian totetesi, vaikuttaa tapahtumaan. Jos kärkikolmion takaa ajetaan toisen eteen, ei siinä "päätietä" ajavalla ole mahdollisuuksia estää törmäystä. Miksi nyt puhutaan vain lievästä ylikuorumasta tai pienestä ylinopeudesta. Ylikuorma oli myös henkilöautossa. Rekan käyttämällä nopeudella ja kuorman painolla ei ole mitään merkitystä, todella surullisen, onnettomuuden tapahtumisen ja seurausten suhteen.

Kysyn vakavasti, miksi huomio kiinnitetään epäoleelliseen ja varsinaiseen asiaan kuulumattomiin seikkoihin. Näytetään haluttavan vain mustamaalata raskasta liikennettä.

En toki puolustele mahdollista ylinopeutta ja -painoa, mutta ne on käsiteltevä omina asioinaan, eikä sotkettava sinne, mihin ne eivät kuulu.

2 kommenttia .

Veroista

Keskiviikko 11.8.2010 klo 13:53 - Esko Repo

On totta valtionvarainministeri Jyrki Kataisen toteamus: "Valtio tarvitsee tuloja", kun kysyin häneltä energiaveroista Farmari 2010 maaseutunäyttelyssä. Vastaus ei kuitenkaan tuntunut oikein perustellulta, kun oli kyse siitä, mitä verotetaan ja mihin kansalaisten energian käytöä halutaan ohjata.

Aika huonosti tuntuu mielestäni sopivan ministeri Kataisen tämän päivän julkistettu kannanotto tulevan vaalikauden verotuksen linjauksista ihmisten veronmaksukykyyn ja oikeudenmukaisuuteen. En voi kun ihmetellä sitä, miksi veroja ei kohdisteta sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ihmisten veronmaksukykyyn?

Kiinteistöverojen korotus oli huono ratkaisu, koska se rasittaa epäoikeudenmukaisesti juuri vähätuloisia ja pienillä eläkketuloilla eläviä. Sama epäsosiaalinen verotus on myös lisääntymässä arvonlisäveron korotuksen myötä.

Miksi tuloveroja hyvätuloisten osalta ei voida korottaa? Mikä estää pörssiveron noston/käyttöönoton ja pääomatulojen verotuksen muuttamisen progressiiviseksi?

Ei kommentteja.

Tasa-arvokysymyskö?

Torstai 5.8.2010 klo 17:53 - Esko Repo

En todellakaan ymmärrä kaikkea, enkä edes yritä aina ymärtääkkään, mutta puheet syrjinnästä tai tasa-arvoloukkauksista puhuttaessa samaa sukupuolta olevien vihkioikeudesta menee kyllä yli kaiken ymmärryksen. Ei kaikki ihmisten valinnat ja teot todellakaan ole tasa-arvokysymyksiä. Jos niin olisi, tulisivat kohta kaikki "hulluudet" ja "hölmöilyt" hyväksyttäväksi ja ihmiset voivat vaatia itselleen sellaisia "oikeuksia", mitkä eivät kuulu mitenkään normaaliin ihmisenä olemiseen ja luomisjärjestyksen mukaiseen luonnolliseen elämään.

Toimittaja Johanna Korhosen kirjoitus jokin aika sitten Helsingin Sanomissa, jossa hän kyseli "huumorintajun" perään, puheenjohtaja Päivi Räsäsen kannanottoon saa kyllä minut kysymään, että miten on laita Korhosen arvojen ja ajattelun suhteen. Mielestäni hänen kannan ottonsa se vasta huumorintajua vaatii.

Ei kommentteja.

Sähkökö energiaa?

Perjantai 30.7.2010 klo 21:48 - Esko Repo

Valtionvarainministeriön ensi vuotta koskevassa talousarvioehdotuksessa esitetään merkittäviä energiaverojen korotuksia. Korotusta esitetään myös sähkölle.

Sähkö ei ole tietääkseni varsinaisesti energiaa, vaan enrgian siirto ja käyttömuoto. Sähkö aina tuotetaan jollakin energialla, kuten ydinvoimalla, vedellä, puulla, turpeella, tuulella, kivihiilellä, öljyllä jne. Mielestäni sähköä ei tule verottaa kuten varsinaisia energioita. Perustelen kantaani mm. sillä, että sähkö on täysin puhdas tapa käyttä esim. pientatalon lämmitykseen. Se on välttämätön mm. ilma- ja maalämpöpumppujen toiminnalle. Silloin, kun energian käyttöä halutaan ohjata verotuksella, tulee veron kohdistua niihin energialähteisiin, joiden käyttöä halutaan esim. vähentää. Pidän sähköä pientalojen lämmön lähteenä haja-asutusalueilla erittäin hyvänä. Kevyttä polttoöljyä ja yleensä öjljytuotteita tulisi käyttää vain siellä, missä sen korvaaminen muilla energiamuodoilla on vaikeaa tai mahdotonta.

Ei kommentteja.

"Millainen kansa, sellaiset johtajat"

Tiistai 6.7.2010 klo 15:58 - Esko Repo

Eilinen Päivän peili Ylellä oli surullista kuunneltavaa. Aihevalinnat "uutisiksi" olivat taas surullisen yksipuolisia ja "tiettyyn suuntaan" mielipiteitä muokkaavia. Tuli mieleen aika, jolloin toimin sanomalehden vakituisena uutisavustaja. Saattoi olla tiedotustilaisuus, jossa meitä oli neljän eri lehden toimittajat paikalla. Kun sitten luki tehtyjä juttuja, sai havaita, että joku meistä oli valinnut jonkin asian otsikkoon, mutta toinen ei ollut sitä maininnut koko jutussa ja kaikkea siltä väliltä.

Presidentin eilinen "ulostulo" Pride-kulkuetta kohtaan tehdystä hyökkäyksestä oli todella ikävää kuultavaa. Ihan ensimmäiseksi on todettava, että kansamme enemmistö on hänet valinnut, joten vastuu on valitsijoiden, ei valitun. Ihmettelen, jos kansamme enemmistö on presidentin kanssa samaa mieltä.

On totta ja olen samaa mieltä, että suunniteltu ja harkittu rikos on kaikkein tuomittavinta rikollisuuden muotoa, mutta miksi ei anneta samanlaista lausuntoa jopa kansainvälisesti, erittäin hyvin suunnitelluista ja harkituista "eläinaktivistien" ja muiden vastaavien ryhmien teoista, vaan heitä hyssytellään ja paapotaan. Mihin on tasapuolisuus unohtunut?

Mielestäni on turha surra, että presidentti ei saa arvostusta ja ole arvojohtaja.

Ei kommentteja.

Miten on edelleen mahdollista?

Tiistai 29.6.2010 klo 23:15 - Esko Repo

Tänään lämpimänä ja aurinkoisena kesäpäivänä, kun on kuunnellut uutisia eduskunnan keskustelusta uusista ydinvoimaloista voi vain ihmetellen kysyä; miten on mahdollista, että vihreät voivat samalla kertaa olla hallituksessa ja oppositiossa?

En ota kantaa varsinaisesti ydinvoimaan, mutta ihmettelen myös sitä vihreiden ajattelua, että on parempi ostaa Venäjältä ydinsähköä, kuin tuottaa se omassa maassa, suomalaisen turvallisuusvalvonnan normien mukaisesti. Enkä voi ymmärtää sitäkään käsitystä, että mahdollisessa sähkön ylituotantotilanteessa ei voitaisi tilapäisesti sähköä myydä ulkomaille. Myydään, jos ei itse tarvita, kun sähköä ei voi varastoida.

Oli muuten kummallinen tempaus keväällä sammuttaa tunniksi valot ja muka säästää luontoa. Ei tunnin takia ole yhtäkään voimalaa voitu pysäyttää, ajaa alas, toimi se sitten millä energialla tahansa. Temppu oli pelkkää huijausta, jota ei kansalle tietenkään kerrottu, jos kuka ei pelleilyä itse oivaltanut.

1 kommentti .

Voi Kokoomus!!!

Sunnuntai 13.6.2010 klo 12:08 - Esko Repo

Luin juuri, että Kokoomuksen puoluekokous on hyväksynyt sukupuolineutraalin avioliiton uuden avioliittolain tavoitteeksi. Voi pimeyttä ja luonnottomuutta! Mihin Suomi on menossa?

Ei kommentteja.

Millä perusteella?

Lauantai 5.6.2010 klo 20:57 - Esko Repo

Eri valinnoissa ja vaaleissa valinta tapahtuu aina jollakin perusteella. Valitettavasti näyttää olevan niin, että yhä enemmän tuo peruste on jokin muu, kuin tehtävän hyvään ja osaavaan hoitoon vaikuttavat tekijät, kuten tiedot ja taidot sekä muut ominaisuudet. Valitsijoiden perusteluina näyttää todella valitettavasti olevan esim. henkilön ulkonäkö, sukupuoli, ikä ja julkinen tunnettavuus ihan jostain muusta yhteydestä, kuin täytettävästä tehtävästä, on sitten kysymys luottamustoimesta, toimesta tai virasta.

En voi olla ihmettelemättä juuri valitun Helsingin piispan toteamusta uutisissa, että "naiseus tuo hänelle lisäarvoa virkaan". Mikähän tuo lisäarvo voisi olla? Pelkään, että se voi olla jo ennestäänkin osin "hämmennyksen tilassa" olevassa kirkossa lisääntyvät ristiriidat.

Kaikissa valinnoissa tulisi mielestäni perustana valinnalle olla tehtävän hoito, ei siihen kuulumattomat kehälliset tekijät.

2 kommenttia .

Vastuutonta

Torstai 27.5.2010 klo 23:19 - Esko Repo

Voi vain kysy sitä, miten ja missä SDP aikoo toteuttaa puheenjohtajansa Jutta Urpilaisen huimat puheet. On helppo luvata mitä tahansa, mutta on aivan toinen asia toteuttaa ne.

Nuorten työllistämin kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen tai opiskelunpaikan järjestäminen on toki hyvä "lupaus", mutta missä ovat työpaikat ja kuka ne järjestää ja maksaa palkat? Eipä taida SDP:llä kyseisiä työpaikkoja olla eikä myöskään rahaa palkkoihin. Missä ja mitkä ovat opiskelupaikat?

Vaikka työ ja opiskelupaikat sekä rahat olisivatkin, niin on aivan eri asia löytää motiivi osalle nuorista työhön tai opiskeluun. Olen vakaasti sitä mieltä, että on lukuisa joukko nuoria henkilöitä, joilta puuttuu halu niin työntekoon kuin opiskeluunkin. Tämä on valitettavaa, mutta näyttää olevan niin totta.

Eivät suuret sanat ja puheet suuta halkaise, mutta toivoisi toki sitä, että olisi edes vähän realismia mukana. Vähintä, mitä "suurten puheiden" osalta voi odottaa on, että puhujalla olisi selkeät käytännön ehdotukset siitä, miten asiat oikeasti toteutetaan.

Ei kommentteja.

Isoäidit

Tiistai 25.5.2010 klo 21:35 - Esko Repo

Ei voi kuin ihmetellä maamme oikeusoppineiden ratkaisuja egyptiläisen ja venäläisen isoäidin asiassa. Voi kovuutta ja epäinhimillisyyttä!

Muistan jo lautamiesajaltani hyvin vanhan tuomarinohjeen; "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan" Tämä Olaus Petrin jo 450-vuoden takaa oleva ohje tulisi olla aina kirkkaana mielessä, kun lakia sovelletaan. Lisäksi tulisi aina muistaa se tosiasia, että lait ovat meidän ihmisten laatimia, ja ne eivät ole täydellisiä ja virheettömiä. Jos laki osittautuu toimimattomaksi tai kohtuuttomaksi, sitä voidaan aina muuttaa. Olaus Petrin tuomarinohjeissa on myös toinen erittäin tärkeä seikka, kun siinä todetaan: "Kaikkea lakia on älyllä käytettävä, sillä suurin oikeus on suurin vääryys, ja oikeudessa pitää olla armo mukana."

Ei kommentteja.

Onko historia unohtunut?

Keskiviikko 19.5.2010 klo 23:20 - Esko Repo

Tämän päivän ihmisille monet yhteiskunnan tarjoamat palvelut ovat itsestään selvyys. Ei näytetä muistavan sitä, mistä ne ovat aikanaan tulleet. On mielestäni aiheellista muistuttaa siitä, että alkaen naisten aseman tasavertaistumisesta, taustalla on kristinusko ja kristillinen kirkko. On toki kummallista, että kirkkoa syytetään naisten tasa-arvon polkemisesta. Kummallista on vain se, että niin monet ymmärtävät erilaisuuden eriarvoisuutena, jota se ei todellakaan ole. Erilaisuus, erilaisine tehtävineen on suuri rikkaus ja vahvuus, ei eriarvoisuutta.

Kun esitetään kysymys, kuka aloitti seuraavat asiat meillä Suomessa, on aina vastaus, kristillinen kirkko tai kristityt: Kansanopetus, johon kuuluu mm kirjoitus ja lukutaito, vammaisten-, vanhusten- ja sairaidenhoito, yleensäkin hädänalaisten auttaminen jne. Kaikki edellä todetut asiat ja paljon muuta on nyt yhteiskunnan vastuulla.

Miksi on niin vaikea myöntää historian totuuksia ja hyväksyä ne?

Ei kaikki suinkaan ole ollut aina hauskaa ja helppoa, mutta lopputulos kaikista matkalla olleista puutteista huolimatta on erinomainen. Aleksis Kivi kuvaa erinomaisesti Seitsemässä veljeksessä lukkarin koulua, kirkon aloittamaa kansan sivistystyötä. Eikä taida aina tämänkään päivän koululaisten mielestä opintie olla helppoa?

Kuten tunnettua, lähetystyön kolme keskeisintä aluetta ovat yhä edelleen: Ensimmäisenä on Jumalan rakkauden julistus, evankeliumi. Toisena laupeudentyö, terveyden ja sairaanhoito sekä monenlainen auttaminen ihmisten arjessa ja kolmantena koulutus, alkaen kirjakielen luomisesta luku- ja kirjoitustaitoon aina yliopisto-opetukseen saakka. 

Matin ja Tepon laulun mukaan "kaiken takana on nainen", mutta tosiasiassa meidän on kuitenkin tunnustettava se tosiasia, että kaiken sen hyvinvoinnin, jonka keskellä elämme, takana on krstinusko ja Jumalan rakkaus meitä ihmisiä kohtaan.

Ei kommentteja.

Ketä suojellaan?

Sunnuntai 16.5.2010 klo 23:24 - Esko Repo

Aikanaan Simo Salminen lauloi mielestäni tähän aikaan erittäin sattuvasti. "Kyllä tässä maassa on paljon mälsää" ja "nuijalla olis´ töitä". Hyvänä esimerkkinä aivan käsittämättömistä esityksistä käy ministeri Paula Risikon vaatimus rippisalaisuuden rikkomisesta. En todellakaan käsitä mitä hyötyä siitä olisi. Haittaa kylläkin ja paljon. Mielestäni on tärkeämpää säilyttää rippisalaisuus kuin toimittajien lähdesuoja.

Arkkipiispa Jukka Paarma tänään pitämässään virkakautensa viimeisessä saarnassaa hyvin perusteli sen, miksi rippisalaisuutta ei saa murtaa.

Kysynkin vakavasti, miksi kristillinen kirkko on median hampaissa? Mitä pahaa kirkko on tehnyt? Jos yksittäinen ihminen toimii väärin, ei se ole kirkon ja yleensäkään sen yhteisön vika, johon kyseinen henkilö kuulu. 

On myös tosi kummallista, että kristinuskon perustotuuksia kuvitellaan voitavan muuttaa kansanäänestyksellä ja mielipidekyselyillä.

"Mälsää" on mielestäni monesti median käsittämätön yksipuolisuus ja tarkoitushakuinen asioiden esille tuominen. Erityisen ihmetyksen aiheen antaa se, että kristillisen uskon ja kirkkojen toiminnasta puhuessaan se kerta toisensa jälkeen osoittaa suurta tietämättömyyttä. "Puhuu sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys saa aikaan".

1 kommentti .

Epätäydellistä?

Sunnuntai 9.5.2010 klo 12:00 - Esko Repo

Julkisuudessa on kuluneina päiviä yhä uudelleen tuotu esille kristillisiin kirkkoihin kuuluvien henkilöiden "syntejä", tekoja, jotka ovat olleet pahoja ja toisia ihmisiä vahingoittavia ja loukkaavia. Kirjoittelu on ollut sinänsä ihan asiallista, mutta sikäli yksipuolista, että vain "kirkollisissa" piireissä tapahtuneet teot on huomioitu. En puolustele rikollisia ja tuhoavia tekoja. Kristitty ei ole mitenkään eri asemassa kuin muihin uskontokuntiin kuuluvat tai ns. uskonnottomat. Oikeudellisesti ja myös eettisesti sekä moraalisesti jokaisen ihmisen tekoja on arvioitava samoin perustein. Ei kristitty ole vastuusta vapaa, vaan ehkä enemmän vastuullinen kuin yleensä ajatellaan. Jos ajatellaan niin, että ihmisen on itse tekonsa sovitettava, joudutaan "mahdottoman tehtävän eteen". Kristus sovitti syntimme! Ihmisen osuus on ottaa vastuu teostaan, mikä merkitsee tunnustamista ja hylkäämistä. Tämä ei merkitse oikeudellisesta vastuusta vapautumista. Ei se myöskään merkitse täydellisyyttä ja synnittömyyttä. On todella tärkeää muistaa kristillisen uskon näkökulmasta se, keitä Raamatussa Hebrelaiskirjeen 11. luvussa mainitaan uskon esikuvina. He olivat henkilöitä, joista eräs nuorisotyönohjaaja aikanaan osuvasti totesi: "Olivat ne sellaisia konnia, etteivät he tämän päivän seurakunnan työntekijöiksi kelpaisi".

On aina muistettava ja erotettava toisistaan se, että on eri asia kristillisen uskon kannalta anteeksiantamus Jumalan ja ihmisten edessä, kuin oikeudellinen vastuu. Anteeksiantamus ei oikeuta oikeudellisesta vastuusta vapautumiseen.

 

 

Ei kommentteja.

Uskotko?

Torstai 29.4.2010 klo 21:46 - Esko Repo

Jatkuvasti erilaisissa kyselyissä kysytään; "uskotko" jonkin asian tapahtuvan, toteutuvan jne. Olen moista kyselyä monesti kummastellut ja ajatellut, että mitä merkitystä sillä on "uskonko" minä tai "uskovatko" yleensä kansalaiset erilaisten asioiden tapahtumiseen. Esimerkkinä vaikka tämän päivän kysymys Elisan sivulla: "Uskotko Kreikan velkakriisin kaatavan koko euroalueen?" Kreikan kykyvyn suoriutua taloudellisista velvoitteistaan ei taida olla riippuvainen meidän "uskostamme". Toki voimme toivoa ja odottaa, että ongelmat selviäisivät ja asiat saisivat myönteisen ratkaisun.

Yleensä kyselyissä on vaihtoehdot kyllä tai ei, mutta monissa asioissa oikea vastaus on sekä että! Ei tämä elämä ja maailma ole mustavalkoinen vaan yleensä on joko tai mahdollisuus.

Ei kommentteja.

Mihin perustan käsitykseni?

Sunnuntai 25.4.2010 klo 13:38 - Esko Repo

Kirkon ja kristittyjen käsitysten perusteista keskustellaan jälleen eri tahoilla. Kotimaa-lehdessä 22.04.10 Heli Karhumäki kirjoitti mielestäni erittäin merkittävästä asiasta otsikolla "Jumalalle mahdotonta". Kiitos! Olen itsekin monesti ihmetellyt sitä, miksi monille teologeille on niin vaikeaa uskoa Jumalaan, joka on kaikkivaltias ja ihmisen ajatusten, mahdollisuuksien ja ymmärryksen ulkopuolella. Monesti jää käsitys, että Jumala on pieni, heikko ja ihmisen "komenneltavissa". On jopa jumalanpalvelusten rukouksissa tekstiä, josta jää se kuva, että ihminen sanoo Jumalalle, että tee näin ja näin. Neuvotaan Jumalaa kuin pikkulasta. Käsittämätöntä! Olin muutama vuosi sitten läsnä erään uuden uskonnollisen, varsin pienen ryhmän järjestämässä tilaisuudessa. Pääpuhujan mahtipontisesta esiintymisestä jäi päällimmäisenä mieleen ajatus: Jumala tokene, kun minä käsken. Ei ollut pienintäkään tunnetta siitä, että olemme suuren, armollisen ja rakastavan Jumalan edessä. Ei kokemusta tullut siitä, että Jumala palvelee meitä, vaan ihminen yrittää miellyttää Jumalaa. Kysymys ei ole silloin kristillisestä uskosta, vaan uskonnonharjoituksesta, ihmisen pyrkimyksestä tehdä itsensä Jumalalle kelvolliseksi. Tämä on mahdoton tehtävä, mutta mikisi niin monet siihen "lankeavat"?

Ei meidän ihmisten tarvitse kaikkea ymmärtää ja käsittää. Maailmankaikkeudessa on paljon sellaista, jota me emme voi nähdä ja koskettaa, saati ymmärtää. Me joudumme vain ihmettelemään, uskomaan, luottamaan ja hyväksymään, että niin on. 

Jumala puolustaa meitä ja on puolellamme! Meidän ei tarvitse puolustaa Jumalaa.

Ei kommentteja.

Miten mahdollista?

Perjantai 23.4.2010 klo 10:19 - Esko Repo

Päätöksenteossa eri päätöksentekoelimissä on toki aivan normaalia, että kaikki eivät ole samaa mieltä. Päätökset tehdään tarvittaessa äänestäen. Näin toimii myös maan hallitus.

Tehdyn päätöksen jälkeen toimitaan päätöksen mukaisesti. Päätös edellyttää myös vähemmistöön jääneiden toimimista hyväksytyn ratkaisun puolesta. "Aisan yli potkiminen" ei ole hyväksyttävää. Ihmettelen, miten maan hallituksessa sallitaan vihreiden toiminta. He saavat "leikkiä" yhteisellä hiekkalaatikolla, mutta voivat heitellä hiekkaa toisten silmille ja se sallitaan. Käsittämätöntä!

Ei kommentteja.

Lahja vai palkka?

Sunnuntai 4.4.2010 klo 23:01 - Esko Repo

 

Näyttää olevan niin, että meille ihmisille lahjan vastaanottaminen on monesti sangen vaikeaa. Koemme helposti joutuvamme "velalliseksi", kun saamme osaksemme jotakin hyvää. Syntyy tunne, että minun on jotenkin korvattava saamani lahja. 

Pääsiäisen sanoma kertoo meille suuresta lahjasta, jonka Taivaallinen Isämme on meille antanut. Ei ole surenpaa lahjaa, kuin se minkä Jeesus kärsimisellään, kulemallaan ja ylösnousemuksellaan meille lahjoitti. Tätä Jumalan lahjaa ei voi ansaita, eikä ostaa. Sen voi vain ottaa lahjana vastaan.

Olen yhä enenevässä määrin ollut havaitsevinani, että kristillisestä uskosta on tullut uskonnon harjoitusta. Ihmisen toimintaa, jossa näyttää painopiste olevan sanalla, "minä". Toiminta keskittyy kaiken hyvän tekemiseen, sinänsä hyvän ja kannatettavan, mutta takana näyttää kuitenkin olevan ajatus, että "ei Jumala voi minua hylätä ja rangaista", kun en ole muita huonompi.

Meillä ihmisillä on luontainen taipumus itsekkyyteen, joka on kaiken pahan "alku ja juuri". Tästä johtuu se, että on vaikeaa hyväksyä "Ansioton Rakkaus Meidän Osaksemme" omaan elämäämme. Iloita lahjasta. Käyttää sitä, joutumatta suorittajaksi. Elämä on annettu meille elettäväksi ei suoritettavaksi. Suorittamisella en tarkoita jokapäiväisten tehtävien hoitoa, vaan elämän suorittamista, jonka takana on hyväksytyksi tuleminen. Oman olemassaolon ansaitseminen.

 

 

Ei kommentteja.

"Marja-Sisko" vai "Olli"

Keskiviikko 17.3.2010 klo 13:34 - Esko Repo

Asia, josta nyt kirjoitan on ainakin joidenkin mielestä arka ja myös yksityisasia, mutta silti haluan tuoda muutamia ajatuksia julki.

Ensinnäkin on eri asia se, mikä on Suomen lakien mukaan oikein, kuin se mikä on eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävää. Lait ovat vain ihmisten laatimia ja yleensä erilaisten näkemysten jälkeen syntyneitä kompromisseja. Lakeja voidaan aina muuttaa ja on muutettukin. Eettiset ja moraaliset käsitykset ovat toki nekin aikakausien kuluessa ja eri kulttuureissa syntyneet ja kehittyneet. Meille kristityille elämänkatsomusten ja eettisten ja moraalisten käsitysten pohjana tulisi olla Jumalan ilmoitus Raamatussa. Tosin valittaen on todettava, ettei suinkaan näin aina ole. Me ihmiset olemme kautta vuosituhansien ajan laatineet myös omia "isien perimmäissäntöjä", jotka voivat olla täydessä ristiriidassa Raamatun sanan kanssa, mutta pidämme niitä "jumalallisena totuutena".

Eilisen ja tämän päivän yksi uutinen on ollut Marja-Sisko Aallon eroilmoitus Imatran kirkkoherran virasta. Uutisissa on todettu, että "sukupuolenkorjauksen jälkeen" hän ei ole saanut seurakuntalaisilta tukea.

Mitä tarkoittaa "sukupuolenkorjaus"? Toki on mahdollista nykylääketieteen keinoin tehdä "naisesta mies" ja "miehestä nainen", eikä laki sitä kiellä.

Minkä viestin tuo ratkaisu kertoo? Mielestäni pohjimmaltaan on kysymys siitä, että teolla ilmaistaan selvästi Luojan tehneen "pahan" virheen. On ryhdytty korjaamaan Jumalan työtä. Tuo viesti ei ole mielestäni sopiva papin teoksi, sillä silloin hän nousee "isäntäänsä" vastaan. Raamattu kertoo meille Jumalan todenneen ihmisen luomisen jälkeen, että se mitä Hän teki, on "sangen hyvä".

Ne tiedot, jotka minulla on, joita on myös julkisesti ainakin osittain esitetty, kertovat Aallon tapauksessa vain sen yksinkertaisen asian, että "väärä sukupuoli" on seurausta äidin, jo pienenä opettamasta mallista. On odotettu perheeseen tyttöä, mutta syntyi poika, jota sitten "kasvatettiin ja opetettiin tytöksi" pukemalla tytön vaatteisiin, hankkimalla tyttöjen leluja jne. Kuka on vastuussa "väärästä sukupuolesta"? (Tämän kappaleen tieton oikeellisuutta äidin toiminnasta en pysty varmentamaan, mutta näin on kerrottu.)

Olen ihmetellyt ihmisten käyttäytymistä tämän asian johdosta. On erottu kirkosta. Syytetty seurakuntaa, sen hallintoa, aina piispoja myöten, milloin mistäkin. Ei ole nähty sitä tosiasiaa, että kysymys on vain yksittäisen ihmisen "vammasta", josta hän itse kantaa suurimman vaivan ja murheen, vaikkei ole sitä itse itselleen aikaansaanut. Ei kirkko ja sen oppi kaadu tai seiso yhden ihmisen, papin, eikä edes monen henkilön ratkaisujen varassa.

Seurakuntien työntekijät ovat vajavaisia ja tekevät väärin, ovat samaa syntistä ihmissukua kuin jokainen muukin ihminen. Jumala on meidän syntisten puolella ja Hän "nostaa, kantaa ja pelastaa". Meidän ei tarvitse ryhtyä Jumalaa puolustamaan.

Toivotan Marja-Sisko Aallolle kaikke hyvää elämään!

1 kommentti .

Narsistista

Perjantai 12.3.2010 klo 9:56 - Esko Repo

Olen ymmärtänyt narsistisen käyttäytymisen olevan vain oman "navan" ympärillä pyörimistä ja tästä johtuen asioiden pitää mennä vain "minun" toiveiden ja näkemysten mukaisesti.

Meneillään oleva ahtaajien lakko täyttää mielestäni hyvin nämä narsistiset piirteet. Ilmoitetaan julkisesti, että tehdään vain sopimus, kunhan se on sellainen, kuin me vaadimme. Mikä on sellainen neuvottelu, jossa ei ole liikkumavaraa. Aina neuvottelutulos mielestäni edellyttää myös toisen osapuolen huomioimista. Aina ei edes riitä neuvotteluosapuolen kantojen huomioiminen vaan tarvitaan myös asioiden kokonaisuuksien huomioimista, mitä ratkaisut merkitsevät kolmansille osapuolille.

Mielestäni aina oman, oman ryhmän, edun tavoittelu merkitsee ns. pitkässä juoksussa myös tappiota itselle. Me tarvitsemme toinen toistamme ja siksi myös yhteinen hyvä laajassa mielessä johtaa yksityiseen hyvään.

Ei kommentteja.

Vanhemmat kirjoitukset »


Uutiset

Piirihallituksen kannanotto (02.06.2010 )
KANNANOTTO Kristillisdemokraattien Etelä-Savon piirihallitus otti kantaa tiistaisessa kokouksess..

24.05.2010   Yrittäjyysohjelma
29.08.2009   Teuvo V. Riikonen KD:n ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi
26.08.2009   Asmo Maanselkä KD:n viestintäpäälliköksi